Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Winnaar 2018

ING is door financiële intermediairs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2018. Dit is de uitslag van het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond onder onafhankelijke intermediairs & hypotheekadviseurs. Obvion en Florius zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd en staan daarmee net als in 2016 en 2017 in de top 3.

In het onderzoek is gekeken naar elf losse tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten en dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. ING scoorde vooral goed op het aanvraag- en acceptatieproces, innovatie in producten en dienstverlening en op flexibiliteit bij spoedverzoeken. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; Rabobank, Obvion, Florius en ABN AMRO. 

Beoordeelde aspecten
Een aspect waar het merendeel van de aanbieders (evenals voorgaande jaren) relatief lager blijft scoren is de mate van faciliteren van nazorg. Hiervoor geldt dat de meerderheid van de adviseurs tevreden is over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een relatief lagere score over het faciliteren van nazorg. “Geldverstrekkers kunnen in het faciliteren van nazorg nog veel verbeteren in samenwerking met adviseurs. Daar ligt voor de hele hypotheekbranche een kans om de klantbediening te verbeteren en vertrouwen te winnen bij klanten. Er zijn veel actuele thema’s waar geldverstrekkers adviseurs kunnen ondersteunen in nazorg zoals bij aflossingsvrije leningen, ORV premies, topopslag en rentemiddeling.” zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij De Nationale Hypotheekbond.

Daarnaast is het opvallend dat grootbanken in hun performance ten opzichte van voorgaande jaren gemiddeld beter zijn gaan presteren ten opzichte van regiepartijen.

Bereikbaarheid
Verder blijkt dat adviseurs de bereikbaarheid (zowel telefonisch, email en juiste contactpersoon) bij de meerderheid van de geldverstrekkers als goed beoordelen. Ook scoren geldverstrekkers goed in het aanbieden van rente- en aflosfaciliteiten. Onderdelen die genoemd worden voor verbetering zijn ‘maatwerk’, ‘meer deskundigheid aan de telefoon’ en ‘meer klantvriendelijkheid’. Adviseurs zouden meer flexibiliteit willen zien in gevallen waarbij een aanvraag op één punt niet kwalificeert. Onder flexibiliteit verstaan adviseurs ook innovatieve verbeteringen zoals het automatisch aanpassen van risicoklassen. Een respondent verwoordt hierover; “Looptijdrente is steeds belangrijker. Verschuil je niet achter; Wij belonen de actieve klant die ons verzoekt om rente aanpassing. Doe het gewoon zelf.“

Alleen zo krijg je de zekerheid van de laagste maandlasten.

De Nationale Hypotheekbond is een onderdeel van Holland Financial Business Group. HFBG is ontstaan vanuit het softwarebedrijf de Nationale Hypotheekbond. Vanuit de groei en het succes van onze activiteiten in de financiële dienstverlening zijn meerdere merken en diensten ontstaan met altijd één doel: het beter en mooier maken voor jou als consument.