Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Winnaar 2018

Hypotheekverstrekker van het jaar

Jaarlijks onderzoek onder onafhankelijke adviseurs naar de best presterende verstrekker?

De Nationale Hypotheekbond doet jaarlijks onderzoek onder onafhankelijke adviseurs naar de Beste geldverstrekker van Nederland. Een prijs die de Nationale Hypotheekbond in het leven heeft geroepen om aandacht te vestigen op goede dienstverlening en nazorg. Samen met adviseurs proberen we zo geldverstrekkers te stimuleren om de klant nog beter te bedienen.

De Nationale Hypotheekbond geeft jaarlijks de opdracht aan het online marktonderzoeksbureau MWM2 om dit onderzoek uit te voeren. Het onderzoek bevat 14 vragen die we jaarlijks aan onafhankelijke adviseurs voorleggen. Met deze opzet kunnen we over de loop der jaren zien hoe de performance van geldverstrekkers zich ontwikkelt en wat de trends daarin zijn. 

Voor dit onderzoek is het van belang dat we voldoende respondenten hebben om de representativiteit van het onderzoek te waarborgen. Jaarlijks ontvangen wij daartoe 300 tot 500 online ingevulde vragenlijsten waarmee we voldoende representativiteit creëren.

Bekijk hier de vragen uit het onderzoek

Winnaar 2018

ING is door financiële intermediairs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2018. Dit is de uitslag van het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond onder onafhankelijke intermediairs & hypotheekadviseurs. Obvion en Florius zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd en staan daarmee net als in 2016 en 2017 in de top 3.

In het onderzoek is gekeken naar elf losse tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten en dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. ING scoorde vooral goed op het aanvraag- en acceptatieproces, innovatie in producten en dienstverlening en op flexibiliteit bij spoedverzoeken. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; Rabobank, Obvion, Florius en ABN AMRO. 

Beoordeelde aspecten
Een aspect waar het merendeel van de aanbieders (evenals voorgaande jaren) relatief lager blijft scoren is de mate van faciliteren van nazorg. Hiervoor geldt dat de meerderheid van de adviseurs tevreden is over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een relatief lagere score over het faciliteren van nazorg. “Geldverstrekkers kunnen in het faciliteren van nazorg nog veel verbeteren in samenwerking met adviseurs. Daar ligt voor de hele hypotheekbranche een kans om de klantbediening te verbeteren en vertrouwen te winnen bij klanten. Er zijn veel actuele thema’s waar geldverstrekkers adviseurs kunnen ondersteunen in nazorg zoals bij aflossingsvrije leningen, ORV premies, topopslag en rentemiddeling.” zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij De Nationale Hypotheekbond.

Daarnaast is het opvallend dat grootbanken in hun performance ten opzichte van voorgaande jaren gemiddeld beter zijn gaan presteren ten opzichte van regiepartijen.

Bereikbaarheid
Verder blijkt dat adviseurs de bereikbaarheid (zowel telefonisch, email en juiste contactpersoon) bij de meerderheid van de geldverstrekkers als goed beoordelen. Ook scoren geldverstrekkers goed in het aanbieden van rente- en aflosfaciliteiten. Onderdelen die genoemd worden voor verbetering zijn ‘maatwerk’, ‘meer deskundigheid aan de telefoon’ en ‘meer klantvriendelijkheid’. Adviseurs zouden meer flexibiliteit willen zien in gevallen waarbij een aanvraag op één punt niet kwalificeert. Onder flexibiliteit verstaan adviseurs ook innovatieve verbeteringen zoals het automatisch aanpassen van risicoklassen. Een respondent verwoordt hierover; “Looptijdrente is steeds belangrijker. Verschuil je niet achter; Wij belonen de actieve klant die ons verzoekt om rente aanpassing. Doe het gewoon zelf.“

Winnaar 2017

Munt Hypotheken is door financiële intermediairs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2016. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond onder onafhankelijke intermediairs & hypotheekadviseurs. Grosso modo scoren geldverstrekkers niet best bij het intermediair als het om klantenafhandeling en nazorg gaat.

Winnaar 2016

Munt Hypotheken is door financiële intermediairs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2016. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond onder onafhankelijke intermediairs & hypotheekadviseurs. Grosso modo scoren geldverstrekkers niet best bij het intermediair als het om klantenafhandeling en nazorg gaat.

Winnaar 2015

RegioBank is door hypotheekadviseurs verkozen tot de beste geldverstrekker van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nationale Hypotheekbond, dat onder onafhankelijke intermediairs & hypotheekadviseurs werd verricht. Obvion (tweede) en Florius (derde) kwamen ook goed uit de bus.

Ook klanten proactief benaderen?

Uit het jaarlijkse performance onderzoek blijkt dat er met name veel verbetering mogelijk is op het gebied van nazorg. Intermediairs geven aan dat geldverstrekkers daarin beter zouden kunnen ondersteunen en faciliteren.

In 2018 is er mede onder druk van de AFM (Aflossingsblij, rentemiddeling en topopslag) en diverse Kifid-uitspraken(onder andere het orv-dossier) gewezen op het belang van beheer tijdens de looptijd van een financieel product/dienst. De Nationale Hypotheekbond maakt zich er sterk voor dat de transitie naar beheer door adviseurs nog breder wordt ingezet. Er ligt een enorm potentieel voor adviseurs die bestaande klanten willen servicen en beheren. De adviseur kan in zijn rol als lifetime coach en ontzorger van een ongekende toegevoegde waarde zijn voor bestaande klanten en daarmee klanttevredenheid van de bestaande klant sterk verbeteren. Geldverstrekkers zouden samen met adviseurs deze dienstverlening nog beter kunnen inrichten.

Portefeuillesignalen
Uw relaties zijn u dierbaar, u heeft veel voor ze over en u wilt ze graag tevreden houden. Maar waar haalt u de tijd vandaan? Daarom is het noodzakelijk dat uw omgeving optimaal is ingericht en u zo voldoende tijd overhoudt voor het persoonlijke contact en het adviseren van uw relaties.

Bij de registratie en het beheer van uw relaties zorgt onze applicatie PortefeuilleSignalen voor de tijdwinst die u goed kunt gebruiken! Denk aan automatische dataverwerking vanuit geldverstekkers en slimme koppelingen met uw adviessoftware. Via het klantportaal blijft u doorlopend in contact met uw relaties behoudt u de actualiteit van data door gegevens met elkaar uit te wisselen.

Met PortefeuilleSignalen bedient u relaties als een financiële held. U weet eenvoudig wie u blij kunt maken en op welk moment. Kansen uit uw eigen portefeuille hebben altijd de hoogste conversie en elk signaal is met onze processen kinderlijk eenvoudig op te volgen.

Een greep uit de signalen:

  • Aflossingsvrij signalering en rapportage
  • Relaties met een woning te koop of te huur
  • ORV besparingen in uw klantenbestand
  • Aflopende rentes of einde looptijd van hypotheken
  • Oversluitmogelijkheden en topafslagen
  • Ongekend aantal selectiemogelijkheden
Lees meer Demo aanvragen
Alleen zo krijg je de zekerheid van de laagste maandlasten.

De Nationale Hypotheekbond is een onderdeel van Holland Financial Business Group. HFBG is ontstaan vanuit het softwarebedrijf de Nationale Hypotheekbond. Vanuit de groei en het succes van onze activiteiten in de financiële dienstverlening zijn meerdere merken en diensten ontstaan met altijd één doel: het beter en mooier maken voor jou als consument.